از پاکستان تا آفریقا؛ نفوذ جنگنده‌های چینی در نیروی هوایی جهان

جنگنده‌های چینی به تدریج در حال گسترش نفوذ خود در نیروی هوایی کشورهای مختلف جهان هستند. این توسعه، توجهات جهانی را به قابلیت‌های رو به رشد صنایع دفاعی پکن جلب کرده است.

به گزارش مشرق، صنعت هوافضای چین که روزگاری به واردات و مهندسی معکوس هواپیماهای شوروی متکی بود، اکنون به یکی از قدرت‌های بزرگ در طراحی و تولید جنگنده‌های پیشرفته تبدیل شده است.

این کشور اکنون زرادخانه‌ای گسترده از مدل‌هایی چون شنیانگ J-35، شنیانگ J-16 و چنگدو J-20 در اختیار دارد. به‌ویژه، خرید جنگنده J-10 توسط پاکستان نقش مهمی در تغییر این معادلات ایفا کرده است.

تمام کشورها و مشتریان جنگنده‌های چینی در جهان

تا سال ۲۰۲۵، فهرست کشورهای استفاده‌کننده از جنگنده‌های چینی رو به افزایش است. این کشورها شامل چین، پاکستان، بنگلادش، مصر، کره شمالی، میانمار، سودان، زامبیا، تانزانیا و زیمبابوه می‌شوند.

پاکستان به‌عنوان واردکننده اصلی جنگنده‌های چینی شناخته می‌شود و از دیرباز کمک‌های نظامی چین را دریافت کرده است. این کشور در حال حاضر ۷۲ فروند جنگنده F-7 و ۲۰ فروند جنگنده چندمنظوره J-10C عملیاتی دارد و ۵ فروند دیگر نیز در دست سفارش است. نیروی هوایی پاکستان همچنین ۱۲۳ فروند جنگنده JF-17 تاندر را به پرواز درمی‌آورد که محصول مشترک صنایع هوایی پاکستان (PAC) و شرکت چنگدو چین است.

به گزارش گجت نیوز، بنگلادش با ۳۶ فروند جنگنده چنگدو F-7، تنها مدل ساخت چین را در ناوگان خود دارد. میانمار و کره شمالی نیز از مدل‌های قدیمی‌تر F-7 استفاده می‌کنند. میانمار در سال ۲۰۲۳ شش فروند هواپیمای گوییژو FTC-2000 را به خدمت گرفت.

مصر اگرچه دیگر از F-7 استفاده نمی‌کند، اما همچنان حدود ۱۱۸ فروند هواپیمای آموزشی کاراکوروم-۸ ساخت چین را در اختیار دارد.

چندین کشور آفریقایی از جمله سودان، زیمبابوه و تانزانیا همچنان جنگنده‌های F-7 را به پرواز درمی‌آورند. نیجریه و میانمار نیز تعداد کمی از جنگنده‌های JF-17 را به کار گرفته‌اند. زامبیا نیز برای آموزش از تعدادی هواپیمای K-8 استفاده می‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۹:۳۱ - ۱۴۰۴/۰۷/۰۹
    0 4
    چین چرا به کشورهای زیردست و عاشقش جنگنده نمیده ؟
    • ایرانی عصبانی CZ ۲۱:۱۶ - ۱۴۰۴/۰۷/۰۹
      2 0
      چون در نظام انها دزدی و رشوه گیری خلاف و مجرسان اعدام میشوند. بنابراین انها مانند غربیها یا روسیها دستشان باز نیست تا پول /رشوه به مفتخوران مملکت برای خرید صنایع جنگی چین بدهند. در نظام غرب که وطن فروشان و خاعنان چند درصدی که شامل کشور ما نیز میشود و اولیگارشیهای ما عاشق ان هستند مراودات مافیایی عادی است. این افراد هم اکنون در قدرتند
  • سید مرتضی IR ۲۳:۱۷ - ۱۴۰۴/۰۷/۰۹
    0 0
    آخه برادر من 65 هواپیما جی10 در یکسال یا کمتر از یمسال دریافت کرد چطور میگین 20 فروند! در زمان عمران خان بود این اتفاق افتاد! یک جایکزینی سریع بود برای تغییر هواپیمای برتری هوایی پاکستان قباش اف 16 وظیفه تثبیت برتری هوایی رو داشت با موشک امرام بعد اعتراض امریکا و قید و بندش و مشکلات زیاد سریع جایگزین کردن و نتیجه هم گرفتن با توجه به این که سریع جی10 در شبکه هوایی پاکستان تطبیق شد، متأسفانه نمیدونم چرا ما تعلل کردیم! منافع خرید ما از چین یک منفعتی بود برای چینی ها چون تضعیف ما در غرب آسیا به ضررشون بود حداقل برای این که تهدیدی برای کشورهای همسایه نباشه موشک هوا به هوا و موشک هوا به دریا باهاش وارد میشد یک بخش عمده تهدیدات هوایی رفع میشد یا کم میشد بخش هجومی ما استراتژی ما مشخصه دیگه اما خب متأسفانه عمل نشد رادار هوا پایه و پدافند هواپایه وارد کشور نشد و بار سنگین دفاع هوایی افتاد روی دوش موشک های زمین به هوا
  • م ع PK ۰۵:۰۸ - ۱۴۰۴/۰۷/۱۰
    0 0
    کوراکورم هواپیمای آموزشی ساخت چین نیست از نام کوراکورم مشخص است این (کوراکورم) نام جاده مشهور ابریشم در شمال پاکستان است که به چین متصل می شود
    • فرید IR ۰۸:۴۳ - ۱۴۰۴/۰۷/۱۰
      1 0
      نام رسمی این هواپیما Hongdu JL-8 است و با تولید بیش از پانصد فروند از دهه نود میلادی جت آموزشی موفقی بوده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس